Kerncijfers
Het areaal bestaat uit asfaltwegen, betonwegen, wegen met elementenverharding en halfverharde wegen. Per 1 januari 2021 is de uitvoering van het onderhoud van het areaal rond het zeehavengebied overgedragen aan het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). Hierdoor is het gemeentelijk areaal in onderstaande tabel kleiner geworden. Het areaal van het voormalig Parkschap de Biesbosch (voor een groot deel halfverhard) is in het beheersysteem toegevoegd. Daarnaast is er ook areaal van bedrijventerrein 'Dordtse Kil IV' bijgekomen. Halverwege 2022 zijn de kerncijfers als volgt:
Verhardingstype | Oppervlak in m² |
---|---|
Elementen | 3.261.300 |
Asfalt | 2.069.100 |
Halfverhard | 57.500 |
Cementbeton | 5.300 |
Onverhard | 0 |
Totaal | 5.393.200 |
Kwaliteitsniveau
In 2021 hebben wegbeheerinspecties plaatsgevonden. De resultaten zijn in onderstaande tabel opgenomen. In deze tabel wordt de zichtbare beeldkwaliteit beoordeeld en vergeleken met de maximaal toelaatbare percentages van het CROW. Omdat de inspectie in 2021 aan het eind van het jaar is uitgevoerd, wordt in 2022 geen inspectie gedaan. De planning is dat in het voorjaar 2023 een nieuwe wegbeheerinspectie volgt.
In onderstaande tabel wordt de zichtbare beeldkwaliteit beoordeeld en vergeleken met de maximaal toelaatbare percentages van het CROW.
Voldoende | Matig | Richtlijn overschreden | |
Resultaat 2016 | 86% | 2% | 12% |
Resultaat 2017 | - niet gemeten - | ||
Resultaat 2018 | 84% | 3% | 13% |
Resultaat 2019 | - niet gemeten - | ||
Resultaat 2020 | - niet gemeten - | ||
Resultaat 2021 | 83% | 2% | 15% |
Kwaliteit in balans bij | 81-88% | 7-11% | 5-8% |
Actualiteit beheerplannen
De Wegennota 2021-2025 is in juni 2021 door de raad vastgesteld. De meerjarenonderhoudsplanning (MOP) wordt jaarlijks geactualiseerd.
Afwegingen en afstemming over de projecten uit de MOP vindt plaats in de 'Programmeertafel'. Dit gebeurt op basis van alle bekende gegevens van de stakeholders in de stad. De projectenplanning wordt hierdoor steeds dynamischer. Mede omdat de omstandigheden in de stad snel wijzigen. Dit is onder andere het gevolg van het programma 'Bouwende stad' en de energietransitie, zoals de aanleg van het warmtenet na nieuwbouw of na gerenoveerde bouw. Wanneer te veel werkzaamheden tegelijkertijd in een bepaald gebied plaatsvinden komt de bereikbaarheid van zo'n gebied in de knel. Om die reden worden in sommige gevallen maatregelen naar achter of naar voren verplaatst in de tijd. Daarnaast worden zogenaamde meekoppelkansen benut zodat de straat slechts één keer open hoeft en enerzijds overlast en anderzijds kosten bespaard worden.
Financiën
Bedragen x € 1.000 | |
Onderhoudslasten wegen | Begroot 2023 |
Groot onderhoud/planmatig | 11.046 |
Regulier onderhoud | 2.766 |
Wat gaan we doen in 2023?
- Uitvoeren van regulier onderhoud van wegen.
- Uitvoeren van grote projecten van de meerjaren onderhoudsplanning (MOP), nader te bepalen, maar bij voorkeur projecten die aansluiten op de rioolvervanging uit 2022.
- Starten met de voorbereiding van grote projecten die gepland zijn in jaarschijf 2024 van de MOP.