Onderhoud kapitaalgoederen

Havens

Kerncijfers
Het areaal bestaat uit waterbodems, kademuren, diverse constructies en meer. Onderstaande tabel geeft hiervan de hoeveelheden en/of oppervlakten weer.

Havenvoorzieningen

Waterbodems (onderhoudsbaggeren)

ca.

1,2

km²

Kademuren

ca.

7,3

km

Oeverconstructies (steenglooiing en bestorting)

ca.

31

km

Steigers

ca.

350

m

Vloeipalen

ca.

800

st.

Scheepvaartverkeerstekens

ca.

50

st.

Watertrappen (staal)

ca.

300

st.

Walbolders

ca.

150

st.

Kwaliteitsniveau
Het onderhoud van de havenvoorzieningen wordt conform het meerjaren onderhoudsplan uitgevoerd. Dit onderhoud betreft activiteiten die noodzakelijk zijn om de infrastructuur dagelijks te laten functioneren waaronder het toonbaar, veilig en bereikbaar houden van de havens, oevers en afmeervoorzieningen. Onderhoudsmaatregelen worden uitgevoerd wanneer niet wordt voldaan aan één of meerdere van bovengenoemde eisen.

De omvang van het havenareaal, waterbodems, oeverconstructies, kademuren, steigers is niet zeer dynamisch. De onderhoudstoestand van het areaal kan als volgt worden weergegeven:

Staat van onderhoud van het areaal

Op orde

Kademuren

88%

Steenglooiingen

95%

Steenbestortingen

90%

Scheepvaartverkeerstekens

95%

Afmeervoorzieningen

90%

Waterbodems

75%

Kademuren
Bij kademuren worden volgens een inspectieplan jaarlijks metingen en technische inspecties uitgevoerd. Deze hebben als doel de toestand van de fundering en de kademuur te registreren en de noodzaak voor groot onderhoud en vervanging te bepalen. In 2022 is er gestart met het plaatsen van sensoren op een viertal kademuren op verschillende locaties. Deze proef loopt door tot 2023 en heeft tot doel om informatie te verzamelen hoe een kademuur beweegt onder diverse weersomstandigheden.

Waterbodems
Uit de in 2022 uitgevoerde onderhoudspeilingen blijkt dat de verontdieping (het dichtslibben of minder diep worden) van jachthavens en enkele binnenhavens verder toeneemt. De komende jaren worden door middel van risicogestuurd baggeren werkzaamheden uitgevoerd waarbij alleen de locaties gebaggerd worden die risico's opleveren voor de bereikbaarheid. Middels een meerjarig baggercontract aan te besteden via een 'optiecharter contract' (baggeren op afroep) zijn we flexibeler om de noodzakelijke ingrepen uit te voeren.

Actualiteit beheerplannen
In 2021 is de beleidsvisie 'Dordtse Binnenhavens' vastgesteld. In de uitvoering hiervan werken we aan de zichtbaarheid, beleefbaarheid, maritiem toerisme, bereikbaarheid, toegankelijkheid en verbindingen over het water, veilig gebruik van het water, duurzaam vervoer en versterking van de economische positie van de binnenhavens. In 2022 wordt een integraal steiger- en halteerplan voor de binnenhavens opgesteld waarbij een deel al in 2022 wordt uitgevoerd. In 2023 volgt het resterende deel. Dordrecht heeft de ambitie om de kwaliteiten van het water in de stad nog sterker te laten bijdragen aan de aantrekkelijkheid van onze stad, door de verbinding met en het gebruik van het water te verbeteren. Daarbij kijken we ook naar vergroening op en langs het water.

Financiën

Bedragen x € 1.000

Onderhoudslasten havens

Begroot 2023

Groot onderhoud/planmatig

7.856

Regulier onderhoud

532

Wat gaan we doen in 2023?

  1. Vervangen kademuur Dokweg.
  2. Vervangen kademuur Aardappelmarkt.
  3. Voorbereiden renovatie kademuur Appelsteiger.
  4. Repareren watertrappen aan de Pottenkade en het Groothoofd.
  5. Uitvoeren onderhoud waterbus pontons.
  6. Vervangen vloeipalen Merwekade (aantal nader te bepalen).
  7. Risicogestuurd baggeronderhoud (jacht-)havens (specifieke havens nog nader te bepalen).
Deze pagina is gebouwd op 10/11/2022 07:35:09 met de export van 10/11/2022 07:21:33