Op basis van een periodieke risico-inventarisatie krijgen we inzicht in de aard en omvang van het risicoprofiel. Wij definiëren een risico als: een onzekere (interne of externe) gebeurtenis die het realiseren van onze doelen kan beïnvloeden. Dit betreft naast de financiële risico’s ook de niet-financiële risico’s. Risico’s met financiële effecten worden meegenomen bij de bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit en bepalen daarbij mede de omvang van de ratio van het weerstandsvermogen.
Ter voorbereiding op de Begroting 2023 actualiseren we het laatst vastgestelde risicoprofiel, te weten dat van de Jaarstukken 2021 dat in april 2022 is opgesteld. Hiertoe doorlopen we het huidige risicoprofiel, worden de risico’s voorzien van een eigenaar, worden de beheersmaatregelen doorgenomen en vindt bespreking ervan plaats tussen de beleidsteams en Planning en Control. Bewustwording van risico’s is een belangrijke stap in het beheersen van risico’s. Daarom is het van belang regelmatig stil te staan bij de risico’s die het bereiken van de doelstellingen in de weg staan en het gesprek hierover te organiseren.
De risico’s zijn geïnventariseerd met de volgende uitgangspunten:
- risico's met een structureel gevolg worden opgenomen met een impact van maximaal 3 keer het jaarlijkse gevolg. Wij gaan ervan uit dat er in een termijn van circa 3 jaar een structurele oplossing in de begroting is gevonden voor structurele risico’s.
- de gemeente Dordrecht maakt onderscheid in risico’s voor de Stad en risico’s bij het Grondbedrijf (grondexploitatieprojecten). Alhoewel voor beide entiteiten een eigen risicoprofiel en weerstandsratio kan worden bepaald, gaat het uiteindelijk om de gezamenlijke weerstandsratio voor de gemeente als geheel.
- ook de risico’s van de (grote) projecten zijn in de Naris-database opgenomen, voor zover deze niet al intern binnen het project beheerst worden
In onderstaand overzicht zijn de belangrijkste risico’s van de gemeente Dordrecht (exclusief Grondbedrijf) ten tijde van het opstellen van de Begroting 2023 weergegeven. In het risicoprofiel is een aantal veranderingen doorgevoerd ten opzichte van de lijst bij de Jaarstukken 2021. Het grote risico op Jeugdhulp daalde in omvang, met name vanwege de hiervoor recent beschikbaar gestelde rijksmiddelen. De toenemende druk op het meerjarige Stedin-dividend heeft ertoe geleid dat het wegvallen van het dividend nu hard in de begroting is verwerkt, waarmee dit risico is komen te vervallen. Het risico dat verband hield met hogere uitgaven bij de Veiligheidsregio is in deze begroting als autonome ontwikkeling meerjarig afgedekt in de exploitatie. Hierdoor komt ook dit risico in Naris te vervallen.
Het totale risicobedrag (€ 24,7 miljoen) is uiteindelijk een hogere stand geworden ten opzichte van de laatste stand bij de jaarstukken (€ 19,6 miljoen). Dit wordt grotendeels verklaard door de opname van het risico op stijgende energielasten en door een eerste bijstelling van de economische parameters bij de algemene risico's van het Grondbedrijf.
De grote risico's van het Grondbedrijf worden gevormd door de algemene risico's als gevolg van schommelingen in de economische groeiverwachting en risico's als gevolg van de kans op lagere grondopbrengsten en renteverliezen door vertraging. De omvang van deze risico's is zoals gezegd aanzienlijk gestegen ten opzichte van het laatste meetmoment bij de Jaarstukken 2021. Deze risico's worden niet hier maar in de prognose van het Grondbedrijf nader toegelicht.
Verder zijn de risicoteksten van alle risico's uit de lijst nagelopen op actualiteit en hierdoor op enkele plekken (in beperkte mate) herzien.
Het hierna volgende overzicht geeft een nadere uitleg van de mogelijke risicogebeurtenissen en de beheersing ervan.