Bedrijfsvoering

Communicatie

Het nieuwe Politieke Akkoord kent vijf focuspunten waarmee het college bouwt aan een sterke en groene stad. Dit gebeurt nadrukkelijk samen met de stad. Het team Communicatie speelt daarin een belangrijke rol. Het team zorgt voor verbinding tussen stad en organisatie en brengt de buitenwereld naar binnen. Het perspectief van de inwoner, heldere en duidelijke taal en goed vindbare informatie vormen daarin het uitgangspunt.

Vraagstukken met maatschappelijke impact
Inhoudelijk vormen de focuspunten uit het Politieke Akkoord het startpunt voor de inzet van communicatie in 2023. Dit vertalen we naar een strategische communicatieaanpak waarin de doelstellingen voor de stad centraal staan. Een aantal onderwerpen dient zich al aan of heeft zich al aangediend. Communicatieadvisering en -uitvoering over belangrijke gebiedsontwikkelingen zoals Spoorzone en Spuiboulevard blijven hoog op onze agenda staan. Zo ook de energietransitie en aandacht voor energiearmoede. Vergroening en klimaatadaptatie, het stimuleren van fietsen en wandelen, veiligheid op straat; stuk voor stuk boeiende vraagstukken met maatschappelijke impact waarin communicatie een bijdrage levert. Uiteraard blijft ook de betrouwbare informatievoorziening richting inwoners en ondernemers, denk bijvoorbeeld aan de gemeentelijke website en het Gemeentenieuws, een belangrijke pijler in de communicatie-inzet.

Blik van buiten
Communicatie heeft per definitie aandacht voor wat er leeft onder inwoners en ondernemers. Als je werkt voor de overheid, werk je immers voor de samenleving. Daarom inventariseren wij de online dynamiek onder Dordtenaren. We brengen de relevante gebeurtenissen, ontwikkelingen en sentimenten in kaart. Deze blik van buiten vertalen wij richting bestuur en organisatie, vaak in de vorm van een advies en handelingsperspectief. Samen met onder andere Dienstverlening zorgen we vervolgens voor de juiste, passende en gerichte communicatie en informatievoorziening.

Meer dan instrumenteel
Communicatie is niet voorbehouden aan de vakafdeling. Integendeel, de hele organisatie communiceert. Het team adviseert en ondersteunt daarbij. Dat gaat veel verder dan de (zichtbare) instrumentele uitvoering in de vorm van persberichten of posts op social media. Denk aan expertise op het vlak van woordvoering, meedenken over participatie bij beleidsontwikkeling, of gespecialiseerd advies over de inzet van online kanalen voor dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Daarbij vormt het perspectief van de inwoner en ondernemer het vertrekpunt.

Onvoorspelbaar
Maar niet alles valt te plannen en te voorspellen. Corona, de oorlog in Oekraïne, inzet bij crises; dergelijke ontwikkelingen vragen vaak een forse, ongeplande communicatie-inzet. Deze voortdurende dynamiek vraagt ook in 2023 flexibiliteit en ruimte om prioriteit te geven aan de onderwerpen die voor de stad het meest urgent zijn.

Deze pagina is gebouwd op 10/11/2022 07:35:09 met de export van 10/11/2022 07:21:33