Incidentele baten en lasten

Overzicht incidentele baten en lasten

Onderstaand overzicht laat per programma de incidentele baten en lasten zien. We hanteren hierbij een materialiteitsgrens van € 100.000 per post. De uitwerking is in lijn met de Themacirculaire incidentele baten en lasten 2015  van de provincie Zuid-Holland, de Notitie structurele en incidentele baten en lasten  (2018) van de Commissie BBV en de handreiking daarbij uit 2021.

Bedragen x € 1.000

Overzicht incidentele baten en lasten

2023

2024

2025

2026

Programma

lasten

baten

saldo

lasten

baten

saldo

lasten

baten

saldo

lasten

baten

saldo

Bestuurlijk en Ondersteunend Dordrecht

2.000

0

-2.000

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Levendig, Leefbaar en Veilig Dordrecht

1.139

0

-1.139

639

0

-639

0

0

0

0

0

0

Groen, Duurzaam en Ruimtelijk Dordrecht

515

0

-515

100

0

-100

50

0

-50

0

0

0

Gezond, Sociaal en Zorgzaam Dordrecht

2.203

0

-2.203

2.268

0

-2.268

2.573

0

-2.573

2.533

0

-2.533

Lerend en Ondernemend Dordrecht

3.109

0

-3.109

3.080

0

-3.080

2.779

0

-2.779

1.794

0

-1.794

Bouwend en Bereikbaar Dordrecht

31.431

36.202

4.771

14.126

22.609

8.483

1.451

5.688

4.237

6.977

10.705

3.728

Financiën van Dordrecht

582

1.358

776

100

0

-100

0

0

0

0

0

0

Totaal

40.979

37.560

-3.419

20.313

22.609

2.296

6.853

5.688

-1.165

11.304

10.705

-599

In onderstaande opsomming worden alle incidentele posten van 2023 toegelicht.

Bestuurlijk en Ondersteunend Dordrecht

Energie (lasten € 2.000.000)
Op dit moment zijn de gasprijzen extreem hoog én volatiel. Wij hebben zeer recent een nieuw gascontract moeten afsluiten dat loopt tot eind 2023. Inmiddels heeft het kabinet besloten dat deze verplichting om de oude contracten te beëindigen toch niet een verstandige keus is geweest. Net als andere gedupeerde gemeenten zetten wij in op volledige compensatie vanuit het Rijk op de extra kosten. Daarnaast zijn wij ervan overtuigd dat de huidige gasprijzen maatschappelijk niet lang vol te houden zijn, en dat er Europese dan wel nationale maatregelen getroffen gaan worden om de prijzen te drukken. Dat zal zich in de loop van 2023 (dus voor het afsluiten van een contract voor 2024 en verder) manifesteren. Tot slot zullen ook versneld duurzaamheidsmaatregelen worden uitgevoerd op gemeentelijke gebouwen, wat het verbruik van gas zal terugdringen.

Levendig, Leefbaar en Veilig Dordrecht

Taskforce 'Kromhout' (lasten € 524.000)
Voor het geprioriteerde aandachtsgebied Kromhout en omgeving wordt in 2023/2024 tijdelijk een taskforce opgezet om de fysieke en sociale leefbaarheid en veiligheid op orde te brengen. Het gebied wordt in genoemde periode gemonitord middels metingen van het Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD). In samenwerking met de bewoners wordt geïnvesteerd in de aanpak en gedragsverandering van de notoire overlastgevers. Ook wordt een buurtvoorziening opgezet en een samenscholingsverbod ingesteld.

Dordtpas (lasten € 500.000)
In 2019 is door het toenmalige bestuur de 'Dordtpas' ingevoerd, zowel als participatie- als armoede instrument. We kiezen ervoor om de 'Dordtpas', enigszins gewijzigd op programma, ook voor deze bestuursperiode als prioriteit te zien. Het is geen basisvoorziening of wettelijke taak; ook zijn er geen langlopende contracten afgesloten.

Culturele projecten (lasten € 115.000)
Uit de cultuurnota 'De kracht van cultuur, voor en door iedere Dordtenaar', is voor de jaren 2023 en 2024 budget beschikbaar gesteld voor vier culturele initiatieven. Het betreft een culturele impuls door de projecten 'Broedplaats', 'Culturele ateliers', 'Pictura' en 'Hollands Diep'.

Groen, Duurzaam en Ruimtelijk Dordrecht

Steiger- en halteerplan (lasten € 415.000)
Binnen het programma 'Levendige Binnenstad' wordt in 2023 een bewoners- en stakeholdersonderzoek uitgevoerd in relatie tot onze steigers en halteerplaatsen. Deze analyse, gevolgd door de implementatie van de bevindingen, burgerinitiatieven en Dordtse ambities is een extra impuls voor de Dordtse binnenhavens.

Vergroenen schoolpleinen (lasten € 100.000)
Dordrecht heeft de ambitie dat in 2030 minimaal 80% van de Dordtse basisscholen een groenblauw schoolplein heeft. De basisscholen zijn zelf verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het schoolplein. Voor de jaren 2023 en 2024 is € 100.000 subsidie beschikbaar en voor 2025 € 50.000 om de eenmalige ontwerpkosten een groen schoolplein te realiseren.

Gezond, Sociaal en Zorgzaam Dordrecht

Innovatie en preventiebudget sociaal domein (lasten € 1.065.000)
In 2019 startte de gemeente Dordrecht met een innovatie- en preventiebudget op het sociaal domein. Doelstelling hiervan was het tijdelijk investeren in het 'voorveld', zodat de kosten aan de zwaardere (Jeugdzorg) op termijn verminderen (of minder hard stijgen). Dit budget zal eind 2022 naar verwachting op zijn. We kiezen ervoor om ook voor deze bestuursperiode een dergelijk innovatie- en preventiebudget in te voeren en uit incidentele middelen te dekken. Dit zijn tijdelijke lasten: ofwel ze leiden tot structureel lagere lasten op andere onderdelen van het sociaal domein, of dit doen ze niet en dan stoppen we met deze interventies.

Armoederegelingen en verruiming minimabeleid (lasten € 938.000)
Het kabinet laat het op dit moment afweten om inwoners aan de financiële onderkant van de samenleving te voorzien in voldoende bestaansmiddelen. Uitkeringen en minimumloon zijn niet meer voldoende om in eerste levensbehoeften te voorzien. Alleen de Rijksoverheid heeft het mandaat en de instrumenten om dit structureel te repareren. Vanuit incidentele middelen kiezen we ervoor om tijdelijk de bestaande minima- en armoederegelingen wat te verruimen, totdat het Rijk haar wettelijke taak weer oppakt.

Impuls statushouders (lasten € 200.000)
Statushouders die tot 1-1-2022 instromen in Dordrecht vallen niet onder de nieuwe inburgeringswet die op 1 januari 2022 van start is gegaan (en vallen dus niet onder de nieuwe financiering). Zij doorlopen echter een inburgeringstraject van maximaal drie jaar, waarin begeleidingskosten gemaakt worden (dus instromers in 2021 zitten nog tot in 2024 in traject). Tot 1-1-2022 werden deze kosten gedekt uit rijksmiddelen voor inburgering voor deze groep. Deze financiering vanuit het Rijk is per 1-1-2022 gestopt. Om deze aflopende kosten te dekken is in 2023 € 200.000 en in 2024 € 100.000 beschikbaar gesteld vanuit gemeentelijke middelen.

Lerend en Ondernemend Dordrecht

Dordts leerprogramma (lasten € 1.420.000)
Met het Dordts leerprogramma (DLP) wordt in de periode 2023-2026 subsidie verstrekt voor activiteiten met een eenmalig of projectmatig karakter om buiten schooltijd de ontwikkelachterstand bij leerlingen (van 0-12 jaar) in 11 specifieke onderwijsinstellingen in Dordrecht weg te werken.

Campusontwikkeling leerpark (lasten € 1.289.000)
Om een campus op het leerpark te realiseren is een projectsubsidie beschikbaar voor de Dordrecht Academy (hoger onderwijs).

Smart Society (lasten € 400.000)
Deze collegeperiode vindt onderzoek plaats hoe digitalisering en datagestuurd werken, kansen bieden bij de aanpak van maatschappelijke opgaven. Dit gebeurt samen met partners door middel van pilots en innovatieve experimenten. Het onderzoekstraject (2023-2026) zal afgesloten worden met een plan van aanpak en eventueel een meerjarig investeringsplan.

Bouwend en Bereikbaar Dordrecht

Grondexploitaties (lasten € 34.358.000, baten € 36.839.000)
Op basis van het verloop van grondexploitaties worden in de jaren 2023 tot en met 2026 geraamde winstnames bij het afsluiten van een grondexploitatie gestort in de algemene reserve grondbedrijf. Conform de handreiking van de provincies is hier per definitie sprake van incidentele posten.

Grondexploitaties - mutatie balanspost voorraden (lasten € -/- 8.643.000, baten -/- 2.489.000)
De mutatie met de balanspost voorraden wordt conform de regelgeving afzonderlijk opgenomen.

Fietsenstalling parkzijde station Dordrecht (€ lasten 4.760.000, baten € 1.450.000)
De incidentele lasten betreffen een bedrag van € 4,76 miljoen als bijdrage aan ProRail voor het bouwen van een vernieuwde fietsenstalling aan de parkzijde van station Dordrecht. Deze fietsenstalling wordt gerealiseerd door ProRail en blijft ook hun eigendom, maar de gemeente en de provincie Zuid-Holland dragen eenmalig bij aan de realisatie van deze stalling. De incidentele baten zijn € 1,45 miljoen voor deze bouw, wat de subsidie vanuit de provincie Zuid-Holland betreft als cofinanciering. Per saldo draagt de gemeente in 2023 dus eenmalig € 3,31 miljoen bij aan de realisatie van de fietsenstalling door ProRail.

Regionale projectgroep verkeersveiligheid (lasten € 452.000, baten € 402.000)
Dit betreft een regionaal educatie- en communicatieprogramma dat loopt in 2023/2024 met als doel het gedrag van verkeersdeelnemers te verbeteren en de verkeersveiligheid positief te beïnvloeden. Er worden geen fysieke interventies in verkeerssituaties gerealiseerd, maar een uitvoeringsprogramma gericht op onderwijs en voorlichting. De baten bestaan uit de bijdragen van de overige deelnemers.

Spoorbeveiliging Dordtse Mijl (lasten € 304.000)
Op het industriegebied 'Dordtse Mijl' is sprake van een klein spoorlijntje naar het havengebied waar tweemaal per dag een trein heel langzaam overheen rijdt. Verkeersdeelnemers worden met "toeters en bellen" (letterlijk) geattendeerd dat het treintje eraan komt. Spoorbeveiliging valt onder de verantwoording van ProRail en is geen gemeentelijke taak. De gemeente wil in samenwerking met ProRail voor deze unieke situatie een normale beveiliging (met lichten en slagbomen) realiseren.

Revitalisering Dordtse Kil en Amstelwijck West (€ 200.000)
Voor de jaren 2023 en 2024 is incidenteel tweemaal € 200.000 budget nodig voor de revitalisering van de industrieterreinen 'Dordtse Kil' en 'Amstelwijck West'. Het betreft hier dekking voor de inzet van extra capaciteit om de komende twee jaar een kwaliteitsimpuls aan het gebied en de randvoorwaarden voor de revitalisering van geprioriteerde locaties succesvol vorm te geven.

Financiën van Dordrecht

Beheer en verkoop vastgoed en dispositiepanden (lasten € 582.000, baten € 1.358.000)
Bezit is maar één keer te verkopen, dus is er altijd sprake van incidentele baten. In lijn met de incidentele verkoop- en tijdelijke verhuuropbrengsten worden ook de tijdelijke beheerlasten van deze panden tot aan de verkoop als incidenteel aangemerkt.

Deze pagina is gebouwd op 10/11/2022 07:35:09 met de export van 10/11/2022 07:21:33