Bouwend en Bereikbaar Dordrecht

Wat zijn de indicatoren?

De basis: BBV-indicatoren

De onderstaande BBV-indicatoren zijn onderdeel van de vaste set verplichte beleidsindicatoren gehanteerd door het Rijk om de vergelijkbaarheid tussen gemeenten te bevorderen. Omdat deze indicatoren een logische link vormen met het programma Bouwend en Bereikbaar Dordrecht zijn zij hier opgenomen. Voor BBV-indicatoren geldt dat hier geen streefwaarden aan verbonden zijn, de indicatoren kennen immers geen specifieke relatie met de Dordtse doelstellingen. Wel is een vergelijking opgenomen met het gemiddelde van de G40 gemeenten, daarnaast kunt u via de website www.waarstaatjegemeente.nl de BBV-indicatoren van Dordrecht per thema vergelijken met een selectie naar keuze (o.a. Nederland, Provincie niveau of Regionaal niveau). Een totaal overzicht van de BBV-indicatoren treft u aan onder de bijlage (pagina 202) van deze Begroting 2023, daarnaast leest u in de leeswijzer (pagina 16) meer over de werking en het verschil tussen BBV-indicatoren en Dordtse aanvullende indicatoren.

Aanvullende indicatoren

Hieronder treft u de drie aanvullende indicatoren voor het programma Bouwend en Bereikbaar Dordrecht. Deze indicatoren komen uit de vorige raads- en collegeperiode, na de Begroting 2023 vindt een herijking plaats van de aanvullende indicatoren conform de vastgestelde nota Kiezen, Sturen en Verantwoorden 2022-2026.

BBV-indicatoren

Jaarstukken
2020

Begroting
2022

Jaarstukken
2021

Begroting
2023

G40

Nieuwbouw - per 1.000 woningen

5,0 (2018)

6,90 (2020)

6,90 (2020)

9,1 (2021)

9,1 (2021)

Aanvullende indicatoren

0-Waarde

Actuele waarde

Streefwaarde 2022

A.

Bouwontwikkeling: het aantal toegevoegde nieuwe woningen (nieuwbouw én transformaties) in de periode 2018-2022.

372 (2018)

2.527 (1 juli 2022)

4.000 toegevoegde nieuwe woningen

B.

Openbaar Vervoer: aandeel dat (erg) tevreden is over het OV in de gemeente.

80% (2018)

82% (2019)*

Trend hoger dan 0-waarde

C.

Het aandeel Dordtenaren dat meestal de fiets gebruikt

- naar het werk in Dordrecht: 72%;  - naar het werk elders in de Drechtsteden: 51%;                - naar de binnenstad: 69% (2019)

Onderzoek niet herhaald, wel onderzoek naar recreatief fietsen: 86% Dordtenaren fietst recreatief in 2020 (OCD, Stad-land verbindingen, november 2020)

Trend hoger dan 0-waarde

Bron

Frequentie

A.

Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD); Bouwmonitor

Jaarlijks

B.

Veiligheidsmonitor/‘vrije ruimte’, specifieke vragen voor Dordrecht / *onderzoek is niet herhaald, waardoor er geen recentere cijfers beschikbaar zijn.

Eens per twee jaar (oneven jaren) *vraag niet meer opgenomen in onderzoek in 2021

C.

Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD); Fietsonderzoek / Stad-land verbindingen, november 2020.

Eens per twee jaar

Lasten € 64.917.189
Baten € 69.116.082
Saldo € -4.198.893
Deze pagina is gebouwd op 10/11/2022 07:35:09 met de export van 10/11/2022 07:21:33